Just Another Poem

The scent of enchanted dying,
Humming sound of praying,
Standing in an ocean of humans on Friday noon,
Singing in a mass on Sunday morning,
Has the red wine stopped from spilling all over the place?
Have the vampires stopped sucking every drop of it?
Burnt to ashes,
The place where they’ve slept during the moon on top of their heads,
And astounded by the strike of the sun on their faces,
Was no longer called a place,
And they’re becoming the gypsies,
Hunting down by the vampires,
Who are desiring their red wines

Posted from WordPress for Android

Advertisements

Just A Poem

Lost in our own feeling,
How can we not admit it?
It can be sweet;
On the other hand, it can be bitter;
But we still consume it,
Have we gone blind?
Have we not regretted of being hurt by?

You know,
My mind is still yet to lose all the memories of yours,
I could be wrong,
But I could be damned right,
Of logically assuming that you’re such a charming person,
To think that all of your body-languages,
Hold a secret sign that takes a thousand years to decode,
You’ve never said a word,
But your eyes, hands and lips did

I,
For once and forever,
Couldn’t take anything for granted,
I might say that you’re holding something in your soul,
But a proof is that all we need

Hold not a secret in your loving soul,
For it won’t come back to thee once it leaves,
Precious comes once,
The twice it comes, it won’t be the same

Posted from WordPress for Android

KISS FROM A ROSE – Bhg 19

Kampong Serasa, Muara, 0107 Jam.

Ilham masih belum dapat melelapkan matanya walaupun masa sudah jauh menjangkau ke waktu dinihari. Dia merasa gelisah apabila dia menerima perkhabaran yang baru saja disampaikan oleh rakannya yang berada di Balai Polis Bandar Seri Begawan melalui sebuah pesanan ringkas. Tanpa berlengah lagi dia pun terus menghubungi telefon bimbit wanita itu tetapi malangnya tidak berjawab. Dia mencuba pula menghubungi seorang anggota polis berpangkat rendah yang telah membantu wanita itu seperti yang telah diberitahu oleh rakannya tersebut. Kali ini panggilannya berjawab. Dia meminta anggota tersebut supaya menyampaikan pesanannya kepada wanita itu untuk menghubunginya semula secepat mungkin. Ya, secepat mungkin kerana dia perlu tahu sesuatu dengan kadar segera agar dia dapat mengatur langkahnya yang seterusnya dengan pantas dan kemas. Dia pasti, ada sesuatu yang tak kena pada kejadian tersebut. Sudah beberapa kali dia mendengar kes-kes seperti itu terjadi kepada anggota-anggota keselamatan negara termasuk dirinya sendiri yang mana dia hampir dirempuh oleh sebuah kereta tidak lama sebelum ini.

Lama dia menunggu panggilan daripada wanita tersebut. Hatinya dipagut resah dan bimbang ketika ini sehinggakan dia terasa tak senang duduk dibuatnya. Dalam beberapa minit kemudian telefon bimbitnya berdering menandakan satu panggilan masuk diterima. Dia melihat nama yang tertera di skrin telefon bimbit tersebut. Tepat sekali tekaannya.

“Zahra? Kau kat mana ni? Masih kat pos polis tu?” soalnya tanpa berlengah lagi. Untuk seterusnya, dia lebih banyak berdiam diri mendengar penerangan Zahra dengan sepenuh perhatian. Hanya sesekali dia menyampuk perbualan yang berlangsung melalui alat perhubungan itu. Itu pun bila dia hendak menyoal Zahra saja.

Tiba-tiba riak wajah Ilham berubah. Dahinya berkerut seribu bila mendengar apa yang cuba disampaikan oleh Zahra di talian sebelah sana. Tangan kanannya spontan memicit dahinya. Terasa dunianya seakan berputar hebat ketika ini. Dia hairan kenapa mereka pula yang dijadikan sasaran utama lelaki-lelaki itu? Apa hubungkaitnya? Dan yang paling penting, siapa mereka itu sebenarnya? Dia tahu dan dia yakin, lelaki-lelaki itu adalah orang-orang yang sama dengan yang mengejarnya tempoh hari kerana dari segi keterangan kenderaan yang digunakan oleh mereka adalah sama dengan apa yang disaksikannya. Dan berkemungkinan sekali juga merekalah orang-orangnya yang merancang hendak membunuh pegawai tentera itu sehingga membawa mereka ke flat yang didiami oleh pegawai tersebut.

Apa yang pasti sekarang, dia ingin segera mengetahui siapa mereka. Tiba-tiba dia teringat akan kes pecah rumah yang terjadi ke atas rumah sewa yang dikongsi oleh Zahra dan rakan setugasnya Anna di Kampong Lambak Kanan. Adakah mereka itu juga kumpulan yang serupa? Atau ada lagi kumpulan lain yang juga mempunyai tujuan yang sama? Terasa hatinya mengesyaki sesuatu. Satu keluhan berat akhirnya terluah dari mulutnya.

“Tuan okey ke tak ni?” kedengaran satu suara menegurnya melalui corong telefon bembitnya. Agak lantang bunyinya.

“Ah, ya. Aku okey. Aku tak apa-apa, kau jangan risau” sahut Ilham.

“Suara Tuan macam tak okey, Tuan tahu? Betul Tuan tak apa-apa eh?”.

“Betul, aku tak apa-apa. Aku risau tentang kau saja” Ilham cuba meyakinkan Zahra. Dia cuba untuk menutup galau hatinya. Dia bukan hanya sekadar risaukan Zahra seorang saja sebenarnya tetapi lebih kepada nasib anggota-anggota keselamatan yang terlibat. Dia bimbang kiranya ianya akan melibatkan lebih ramai anggota-anggota yang lain. Dan apa yang lebih menakutkan adalah nyawa orang-orang awam yang akan turut terseret sama ke dalam kes ini bila ianya sudah tidak terkawal lagi. Kerana itu adalah wajar baginya mereka bertindak pantas.

“Tuan jangan tipu saya. Saya tahu ada sesuatu yang tak kena” suara Zahra kedengaran seperti tidak berpuas hati.

Ilham ketawa perlahan, menyembunyikan perasaan sebenarnya ketika ini. “I’m fine, Zahra. It’s just a small matter. Okeylah, aku nak tidur ni. Be safe, okay? Kau update aku kalau ada apa-apa hal lagi”.

Zahra kedengaran mendengus perlahan lalu mengucapkan selamat malam kepada Ilham. Ilham membalas kembali ucapan tersebut sebelum mengakhiri perbualan dan seterusnya meletakkan telefon bimbitnya.

Sebaik saja perbualan mereka tamat, Ilham bergegas menuju ke meja kerjanya yang terletak tidak jauh dari katilnya. Dia membuka laci meja tersebut, lantas mengeluarkan beberapa buah fail kertas berwarna biru. Dia membelek helai demi helai kertas yang tersimpan di dalam fail-fail tersebut. Habis satu persatu fail-fail tersebut diselaknya sehinggalah sampai ke fail yang terakhir, matanya tertancap kepada sehelai kertas yang penuh berisi dengan sebuah maklumat. Dia membaca setiap maklumat yang dicatit dengan penuh perhatian. Wajahnya berubah menjadi pucat bagai tiada berdarah apabila tiba di satu perenggan. Matanya yang bundar membulat seperti tidak percaya dengan apa yang dibacanya ketika itu.

Direct link? Maknanya, mereka sekarang sudah mula bergerak jauh?” dia tertanya-tanya sendiri.

Dia mencampakkan fail tersebut ke atas meja kerjanya lalu beredar menuju ke pintu biliknya yang menghadap ke balkoni. Dia merenung jauh ke dalam kegelapan malam melalui kaca pintu tersebut. Matanya masih belum terasa mengantuk. Ditambah pula dengan situasi yang terjadi ketika ini, menyebabkan dia terasa hendak berjaga selama kes ini masih berlangsung. Tak lalu rasanya hendak menutup mata walau sesaat. Fikirannya ligat memikirkan apa yang disampaikan oleh Zahra tadi dan juga segala maklumat yang dibacanya dalam fail tersebut. Keyakinannya bertambah jitu untuk mengatakan bahawa mereka itu adalah sebahagian daripada kumpulan yang sangat dikehendaki oleh pasukan-pasukan keselamatan negara ini. Dia teramat pasti yang mereka telah mula melangkah jauh apabila mereka sudah berani ‘bermain nyawa’ dengan anggota-anggota pasukan-pasukan keselamatan. Dia tahu, masanya sudah tiba. Mereka tidak boleh berdiam diri lagi ketika ini.

The game is just begun“.

Kuarters Bujang bagi Pegawai Angkatan Bersenjata DiRaja Brunei, Flat Kampong Anggerek Desa, 0130 Jam.

Dia merasakan dia berada di pinggir sebuah tasik yang tenang dan jernih airnya. Suasana persekitaran tasik tersebut sungguh indah dan mendamaikan hati. Tidak jauh dari situ dia ternampak seorang wanita berpakaian serba putih dan bertudung sedang berdiri dan merenung jauh ke dasar tasik. Wajahnya serius dan kelihatan seperti tak mengendahkan keadaan sekelilingnya. Setelah diamat-amati, dia seperti mengenali wanita itu. Dia bergerak perlahan menuju ke arah wanita tersebut untuk melihat dengan lebih jelas lagi dan ternyata sememangnya dia mengenali wanita itu. Zahra! Kenapa dia di sini? Dan kenapa wajahnya nampak muram?

Dia mula menapak mendekati wanita itu dan hendak menyapanya apabila tiba-tiba sahaja Zahra seperti ditarik oleh sesuatu dari dalam tasik tersebut. Dia tak nampak apakah benda yang menarik Zahra itu tetapi apa yang pasti wanita itu seperti ditarik sehingga terjatuh ke dalam tasik. Tanpa berfikir panjang lagi dia terus terjun ke dalam tasik tersebut untuk menyelamatkan Zahra, tapi sayang sekali. Semakin dia menghampiri Zahra, wanita itu semakin jauh tenggelam ke dasar tasik sehingga akhirnya dia merasakan dia sudah tak berdaya lagi untuk menyelamatkannya. Nafasnya sudah terasa sesak dan termengah. Dia hanya mampu menjerit nama Zahra di dalam hatinya. Dia memejamkan matanya serapat-rapatnya. Terasa luluh segenap sanubarinya kerana gagal menyelamatkan Zahra.

Entah, untuk berapa lama dia berada dalam keadaan sebegitu, dia tidak sedar sehinggalah dia terasa badannya digoncang kuat dan namanya dipanggil oleh seseorang. Perlahan-lahan dia membuka matanya lalu tergamam seketika melihat pemandangan di depannya. Rakannya, Adi berdiri berdekatan dengan katilnya. Rakannya itulah yang menggoncang tubuhnya tadi. Dia berada di dalam sebuah bilik sebenarnya. Apa yang dialaminya tadi hanyalah mimpi. Dia bangun lalu duduk bersandar ke dinding di hujung katil. Dia meraup wajahnya. Kelihatan peluh bercucuran di seluruh tubuhnya.

Adi yang melihat perlakuannya itu menggeleng perlahan. Dia melabuhkan punggung di birai katilnya. “Kau tak apa-apa Zan? Mengigau eh?”.

Ezan terdiam seketika dan menarik nafas sedalam-dalamnya sebelum menjawab pertanyaan Adi. “Hmm, ya. Aku okey. Aku tak apa-apa. Mimpi saja”.

“Kebetulan aku melintas kat luar bilik ni tadi dan aku nampak pintu bilik ni renggang. Aku ingat nak tutup rapat bila aku terdengar kau macam cakap sesuatu. Tapi mata kau terpejam rapat. Kau tak sedar nampaknya” terang Adi panjang.

Ezan mengeluh perlahan dan memejamkan matanya. Di mindanya masih terbayang akan mimpinya sebentar tadi. “Mungkin sebab keletihan agaknya aku jadi macam tu. Kau jangan risau Di. Aku tak apa-apa. Aku rasa aku cuma perlukan rehat saja” balasnya dengan suara yang agak perlahan.

Adi merenungnya untuk beberapa saat sebelum bersuara. “Baiklah. Ingat, kau call aku kalau kau nak apa-apa atau ada masalah. Don’t keep it to yourself, okay?” lalu menepuk bahu Ezan dan menggoncangnya perlahan.

Ezan hanya mengangguk dan memegang lengan Adi yang memegang bahunya. Dia terasa kehabisan daya untuk bersuara pada waktu itu. Adi bangkit dan melangkah menuju ke pintu bilik. Dia berpaling ke arah Ezan seketika dan mengucapkan selamat malam sebelum keluar. Pintu bilik ditutup rapat.

Setelah Adi beredar dari situ, Ezan berbaring semula dan cuba untuk melelapkan matanya kembali. Tetapi setiap kali dia mencuba untuk terlena semula, mimpi yang dialaminya itu tadi terlayar jelas di benaknya. Dan setiap kali itulah jua dia merasa gelisah. Adakah itu sekadar mimpi biasa? Permainan tidur? Atau adakah itu merupakan sebuah alamat yang dia tak faham akan maknanya? Dia menjadi begitu risau, apatah lagi ianya melibatkan seorang insan yang berjaya mencuri hatinya. Dia takut terjadi sesuatu yang buruk ke atas insan itu. Dia tak rela akan kehilangan insan itu sebelum dia memiliknya. Memiliki?

Sekali lagi Ezan mengeluh. ‘Apa yang tak kena sebenarnya dengan aku ni?’. Dia sendiri bingung akan perasaan yang dirasakannya sekarang. Apakah betul dia mencintai wanita yang bernama Emira Zahra itu? ‘Atau adakah aku sudah gila?’. Dia bertanya kepada dirinya sendiri. Lebih kepada komunikasi satu hala.

Dia cuba untuk tidak memberatkan fikirannya mengenai soal itu. Dia berusaha sedaya upaya untuk melupakannya walaupun hanya seketika. Dia terasa begitu letih baik dari segi fizikal mahupun mentalnya kerana itu dia mahu menyambung semula lenanya.

Sebaik sahaja dia hendak tidur semula, telefon bimbitnya yang sudah pun disilentkan bergegar. Nampaknya ada satu mesej masuk yang baru diterima. Dia mencapai telefon bimbit tersebut lalu membaca mesej masuk itu. Terbuntang luas matanya membaca mesej tersebut. Matanya yang sebentar tadi mula redup kini segar semula. Perasaan bimbangnya kembali menerpa dirinya sesudah ianya mula reda.

“Dia dikejar penjenayah? Itu sudah melampau!”.

Posted from WordPress for Android

Unholy Angel (Pt. 1)

“There must be a reason why I was made…why am I here and why am I living like none other”.

It’s the year 2045. I woke up from a nightmare that always haunts me every night. Was it a mere nightmare? Or a living memory that I couldn’t even managed to retrieve? I forgot who I am. I’ve lost. I don’t have any identity in present. I don’t even remember my name. Who am I? Why am I alive? What’s the purpose of living in this strange world?

“You’re awake huh? Having the same mind-game every night, haven’t you?”.

A grumpy old man with a round glass and white lab jacket. His hair has turned gray with a bald forehead. If it is a puzzle game, then I guess that he’s in his early 60’s. He seems working on something and I suddenly know where I am now. Not even a word comes out of my lips to answer his question.

“Well, lad. If you are reluctant to say so, I have nothing else to do except to put you back to your long, long sleep”.

I feel something as he spilled out those words. I feel my nerve is bursting at instant and the heat is rising at its best until it reaches my head. I can’t think consciously in the meantime. The burn in my soul is waiting to explode. I have to let it go out of me. Yes, I have to!

I don’t know what becomes of me. I have an uncontrollable strength and speed. My fingernails become claws all of sudden. I can’t feel my face but I can feel the fangs are growing out of my mouth. I don’t know how I currently look like but it seems enough to scare humans away. The old man looks startled with his mouth wide opened. I am no longer let him alive. In a second, his blood has covered up the floor of the small room where I’m in. I hate him. I despise him so much that I decided to take his life out of his body. I care not of what will turn up next. Why should I when I myself have nothing in me? I have no purpose of living so I fear not the death nor troubles.

I see a mirror nearby and I walk to it. Is this my true appearance? Is the human form only a deceiver? Or am I mutated? With those wide wings spreading at my back, I look like a gargoyle. But I’m not in any way similar to it. I feel like I’m a demon. A devil. An evil creature that pushing away the mankind, the light and the goodness. I’ve trapped in this coldness and darkness for so long that I’m no longer feel the warm of kindness inside my soul. Do I have a soul? Do I??

I have to escape for now, runaway from this place. I shattered the windows and fly off the air. I left the old fellow’s corpse behind without any intention to bring it to the graveyard and bury. I landed somehwere, far away from the place I’ve born or made and sleeping for over a hundred years, and change back to the human being. This new place has been deserted that I caught no one in my eyes. Has a calamity befallen upon this place that no one even survived it? Or did people leave before it has arrived? I wonder. And I wonder if I can find any sign of life in here.

A clinging sound can be heard in the near distance. I turn toward the direction of the sound and start looking for it. I barely see anyone there. Only a small piece of metal fell off the rooftop of an abandoned house and hit the cement floor. But…my instinct is saying something that I don’t want to believe in. I can now sense a strange movement lingering around me. My eyes are wandering wildly, seeking for an unknown figure to leap out infront of me. I’m exhaling harshly and ready to get my hands dirty with the spill of warm red liquid.

I’m not sure for how long when I realized someone showed up at the back, not that far from me. A tall man with a coal-black, shoulder-length hair and cyan eyes. Who the hell is this lad?

“You’re coming to a wrong place”, he told me. As he spoke out, the other strangers appeared after him. Four. And five including him, as I counted.

I never say anything. I just stand frozen and stare at them. I don’t feel like I want to talk to anyone. It’s not my nature unless I have to.

“Bloody hands. A killer. And a sinner. We don’t let such creature to stay here. The beast is unwelcome”. The tall, bald-head man with a mocking expression is trying to inflame my savage instinct. I can feel the heat in atmosphere is rising and hatred sights fall down upon me. I know, this won’t last long. There will be a great clash in any minute from now.

“I advise you to go anywhere but here. This is not a place for people like you”, added the first man arrived behind me. “Or we have to get rid of you if you are reluctant to leave this place”.

I see the sharp, double ax-like blades in their hands. As they proceed slowly, trying to approach me, I move backward a little bit. I’m calculating. I’m predicting and estimating how will they attack me. I’m ready to unleash my rage.

To my surprise, the strangers are appeared to be different from the humankind. They’re not human beings. One of them is changing to a form somewhat like a gargoyle and spreading his wings, just like mine. Are they similar to me? But if we are of the same kind, why are they trying to kill me? I have yet to figure that out. To find out who are they.

The bald man, whom now has changed, is flying towards my direction. He is wielding his blade in his hand. I exactly know what he’s going to do with it. I don’t have any other option except to transform myself to my another form. I fly off higher than them in a blink of an eye and I can see the reaction of disbelieve on their faces. Shocked and terror by my current form, as they never expected I’m not a real human, just like them.

[To be continued]

I Was There

I was there,
It was the year 2006,
When I walked into the room,
I saw those happy faces including you,
Talked and joked with everyone in the class,
You laughed heartily and with joy

I was there,
You were fooled around with the rest,
But I didn’t care at all,
Cause I knew you wouldn’t annoy me,
So I did my own work,
And you did your own business

I was there,
It was early 2007,
Three of us were in a tutorial class,
When both of you got a chance,
To ask about ‘durian’ and ‘rambutan’,
I was giggled,
To think that both of you were having the spacey tummies

I was there,
It was in mid-2007,
When everyone was cried,
They told me that you were gone,
Forever,
You wouldn’t come back anymore,
I couldn’t believe what I heard,
I was hoped it was just a nightmare,
I wished you were there on that day,
Fooling around as you always did,
Laughing and telling a joke to everyone,
But soon I realized,
The truth knocked me hard on my head

I was there,
I saw those gloomy faces,
I saw the tears fell off their eyes and reeled down their cheeks,
As they saw your dying body descended into the ground,
All those memories came back to me,
And I knew,
They were not more than just the memories,
Because you had become part of them,
A picture that couldn’t be touched and talked to,
Because you were no longer exist in this mortal world

I was there,
To say ‘thank you’,
Because you have been there as my friend,
Even for just a short time

In the memories of:
Allahyarham Zulfadhli
ND/ELE/19
1987-2007