BANGKIT

Sudah lima kali dia menyertai sukan berprestij itu. Lima kali. Dan kemungkinan juga kali ini adalah kali terakhir dia menyertainya. Pada tahun 2011 yang lalu, dia berjaya meraih pingat gangsa dalam acara Kumite Berpasukan dan pingat perak dalam acara Kumite Lelaki Perseorangan bawah 55 Kilogram pada tahun 2013. Untuk kali ini, dia masih belum tahu akan nasibnya. Akan berjayakah dia merangkul pingat gangsa setelah dia gagal meraih pingat emas dan perak kerana tewas di tangan atlet dari Indonesia? Mampukah dia menewaskan lawannya yang seterusnya yang begitu hebat beraksi di gelanggang? Dia sendiri sudah menyaksikan akan kehebatan para atlet dari negara-negara ASEAN yang lain. Walaubagaimanapun, dia berjaya menewaskan lawannya dari Timor-Leste di pusingan kedua. Itu yang memberikannya sedikit harapan untuk merebut pingat gangsa di pusingan seterusnya.

‘InsyaAllah. Tiada yang mustahil jika berusaha’, dia bermonolog sendiri.

“Fida’iy. Kamu sudah sedia?”. Pertanyaan seseorang yang dikenalinya itu mematikan lamunannya.

“Ya, sudah sensei”, jawabnya ringkas.

Insan yang digelarnya ‘sensei’ itu merupakan salah seorang jurulatih karate-do di dalam acara kumite atau tanding dalam Bahasa Melayunya. Sensei Haji Okhida Simangasing. Jurulatih yang berasal dari Indonesia. Dia telah lama berkhidmat dengan Brunei Darussalam Karate-do Federation atau ringkasnya BRUKAF dan sudah ramai atlet karate-do negara dalam acara kumite yang diasuhnya. Sensei Haji Okhida seorang jurulatih yang tenang tapi tegas dalam melatih. Ramai atlet negara yang menyenangi sikap dan caranya.

“Kalau begitu, kita harus bersedia sekarang. Perlawanan kamu akan berlangsung tidak lama lagi”, katanya sambil menepuk perlahan bahu Fida’iy.

Fida’iy menarik nafas sedalam-dalamnya lalu menghembuskannya perlahan. Terasa jantungnya berdegup kencang. Walaupun luarannya nampak tenang, tapi hakikatnya dia merasa begitu resah. Lima kali menyertai Sukan Asia Tenggara atau lebih dikenali sebagai SEA Games itu masih tak mampu membuatnya bertenang sebelum berlawan. Ya, itu perkara biasa bagi seorang atlet. Mana-mana acara pun pasti tetap terasa berdebar apabila perlawanan belum selesai. Apatah lagi perlawanan di dalam sukan peringkat serantau dan antarabangsa. Lebih meresahkan daripada perlawanan di peringkat daerah atau kebangsaan, kerana ketika ini dia sedang membawa nama negara. Dia sedang memikul amanah serta harapan negara di bahunya. Tambahan lagi di pusingan ketiga ini, Presiden Majlis Olimpik Kebangsaan sendiri yang turun ke Kuala Lumpur Convention Centre itu, untuk turut sama menyaksikan perlawanannya selepas ini. Dia berjanji kepada dirinya sendiri untuk membuat yang terbaik dalam perlawanan seterusnya.

Setelah gear siap dipakai, dia menunggu di tepi gelanggang sementara menunggu namanya diumumkan. Pada pusingan ketiga itu, dia ditempatkan di sudut merah atau aka di dalam istilah karate. Sempat dia menoleh ke arah jurulatihnya. Sensei Haji Okhida turut memandangnya dan memberikan isyarat thumbs up kepadanya. Fida’iy membalas kembali isyarat tersebut dengan memberikan isyarat yang sama.

Tidak lama kemudian, namanya dan nama lawannya diumumkan lalu kedua-duanya memasuki gelanggang dan berdiri di sudut masing-masing. Setelah pengadil memberikan arahan ‘mula’, maka perlawanan pun dimulakan. Fida’iy kelihatan begitu bersungguh-sungguh dalam memberikan serangan terhadap lawannya dari Thailand tersebut. Tetapi atlet Thai itu juga tidak kurang cekapnya. Gerakannya cukup pantas sehingga mampu membalasi serangan-serangan yang diberikan oleh Fida’iy dengan baik. Sudah beberapa kali Fida’iy tidak mampu mengelak dari serangan yang diberikan dan tangkisannya masih berjaya dibolosi oleh lawannya. Sebuah tendangan tinggi yang diberikan oleh atlet Thai tersebut membuatkan mata yang diperolehi oleh Fida’iy ketinggalan jauh, memandangkan nilai bagi tendangan tersebut adalah tinggi berbanding dengan tendangan rendah dan tumbukan. Fida’iy sedaya upaya membalas kembali tendangan tersebut dengan memberikan tendangan yang sama, namun berjaya di ashi barai atau dibanting oleh lawannya. Sekali lagi atlet Thai tersebut berjaya mengumpulkan tiga mata penuh. Kini Fida’iy ketinggalan lima mata di belakang lawannya dengan kiraan enam berbalas satu. Walaupun ketinggalan jauh, dia tak akan berputus asa. Tidak sekali-kali. Dia bangkit semula untuk menghadapi lawannya. Kali ini dia mencuba nasib dengan memberikan tumbukan di leher lawan.

Yame!!”, kedengaran arahan dari pengadil untuk menghentikan sebentar perlawanan.

Fida’iy dan lawannya kembali semula ke sudut masing-masing. Pengadil menerangkan sesuatu lalu memberi isyarat tangan ke sudut merah. Fida’iy berjaya meraih satu mata hasil dari tumbukan yang diberikannya tadi. Kini mata yang diperolehi adalah enam berbalas dua. Perlawanan disambung semula. Kali ini lawannya tampak lebih cergas dari sebelum ini. Masa perlawanan juga sudah semakin ke penghujung. Kedua-duanya saling tak melepaskan peluang yang ada. Fida’iy gigih memberikan serangan bertalu-talu kepada lawannya. Gema sorakan dari penyokong-penyokong negara juga membuatkannya terus bersemangat menghadapi lawannya. Walaubagaimanapun, sekali lagi Fida’iy berjaya ditinggalkan oleh lawannya. Kali ini lawannya memberikan tendangan rendah, tepat mengenai perutnya. Lapan mata berbalas dua kini. Tidak lama kemudian wisel penamat dibunyikan. Masa perlawanan telah tamat. Kedua-dua peserta kembali semula ke sudut masing-masing dan pengadil mengumumkan serta memberi isyarat tangan ke sudut biru, menandakan bahawa peserta di sudut biru beroleh kemenangan. Fida’iy tumpas di tangan atlet Thai tersebut.

Setelah keluar dari gelanggang dan berjalan menuju ke bilik persalinan, bahu Fida’iy sekali lagi ditepuk lembut oleh Sensei Haji Okhida.

“Kamu sudah pun melakukan yang terbaik, Fida’iy. Kalah menangnya, itu sudah adat pertandingan. Kamu tetap yang terbaik. Tahniah, ya”, ujar Sensei Haji Okhida.

Fida’iy mengangguk perlahan. Walaupun terasa sedikit kecewa di dalam hatinya kerana gagal membawa pulang pingat gangsa, dia tetap merasa bersyukur kerana sekurang-kurangnya, dia telah membuat yang terbaik untuk perlawanan ini dan dia tak main-main. Kata-kata yang berbaur pujukan dari Sensei Haji Okhida itu juga sedikit sebanyak mampu memadamkan kekecewaannya.

“Terima kasih, sensei. Saya ingat, sekarang sudah tiba masanya saya mengundur diri dari arena ini.”, jelasnya.

Sensei Haji Okhida memandangnya lama dan tak berkelip. Reaksinya seperti orang yang tak percaya. Mungkin terkejut mendengarkan penjelasan Fida’iy itu.

“Kamu serius? Kamu masih muda lagi. Kamu masih mampu melangkah lebih jauh lagi di masa akan datang. Kamu punya potensi yang besar, Fida’iy. Kenapa kamu harus mengundur diri begitu awal?”, tanyanya. Dia merasakan keputusan Fida’iy itu sukar untuk diterima oleh akalnya. Masih muda tapi sudah mahu mengundur diri? Sayang sekali. Masih banyak peluang lagi untuk meraih kejayaan.

Fida’iy terdiam seketika. Dia mencari ayat-ayat yang sesuai untuk diperkatakan kepada jurulatihnya itu. Setelah mendapat ilham, barulah dia membuka mulut untuk berkata-kata.

“Ada ramai lagi ahli-ahli karate di Brunei yang jauh lebih muda dan punya potensi untuk menjadi atlet yang berbakat, sensei. Saya sudah pun berkali-kali menyertai pertandingan di peringkat serantau mahupun antarabangsa dan saya sudah puas merasainya. Kerana itu saya mahu peluang seterusnya diberikan kepada atlet-atlet muda kita. Berikan mereka peluang untuk merasakan pertandingan di luar negara seperti ini. Jika kita tak berikan mereka peluang, bagaimana kita akan tahu sejauh mana kebolehan mereka? Saya yakin, potensi mereka jauh lebih besar daripada saya dan insyaAllah, mereka akan mampu memecahkan rekod saya di masa akan datang”, jawabnya panjang lebar.

Sensei Haji Okhida melepaskan satu keluhan kecil sebaik mendengarkan kata-kata yang terluah dari mulut Fida’iy itu.

“Kalau itu keputusan kamu, saya tidak dapat buat apa-apa. Cuma nasihat saya, fikir lagi. Saya tidak mahu kamu menyesal nanti. Kamu mengerti kan kata-kata saya ini?”, ujarnya sambil menepuk-nepuk bahu Fida’iy.

“Saya pergi dulu, ya”, sambungnya lagi, lalu meninggalkan Fida’iy yang berada di dalam bilik persalinan tersebut.

Fida’iy memandangnya sehingga keluar bilik. Kali ini dia pula yang melepaskan keluhan. Dia menyandarkan belakang badannya ke dinding bilik tersebut lalu memejamkan matanya. Ya, dia sudah nekad dengan keputusannya itu!

 

Seminggu Selepas Sukan SEA…

Dia berdiri di hadapan tangga besar stadium tertutup tersebut. Dari luar sudah kelihatan ada beberapa orang ahli-ahli karate yang gigih membuat latihan. Kelibat Sensei Haji Okhida juga turut kelihatan berada di sana. Dia menggagahkan kakinya untuk melangkah setapak demi setapak menuju ke tempat latihan tersebut. Sebaik saja dia berada di sana, dia disapa oleh seseorang.

“Nah, ini dia orangnya baru timbul semula”, tegur orang tersebut.

Fida’iy lantas menoleh kepada yang empunya suara tersebut. Junaidi. Sahabat seperjuangannya di dalam pasukan kebangsaan, yang juga merupakan salah seorang atlet karate ketika di Sukan SEA baru-baru ini.

“Saja aku nak datang. Nak tengok latihan yang dijalankan”, terangnya tanpa sempat Junaidi menyoal tujuannya. Dia ternampak Junaidi membuka mulutnya, seperti hendak bertanyakan sesuatu.

Junaidi menumbuk lengannya lalu tertawa. Dia turut sama tertawa. Sensei Haji Okhida yang berada berdekatan, menoleh ke arah mereka berdua. Dia tersenyum lalu menganggukkan kepalanya kepada Fida’iy sebaik dia melihat siapa yang datang. Ketika itu dia sibuk melatih para atlet muda yang sedang tekun menjalani latihan.

“Bakal pelapis kita, bro. Aku boleh nampak mereka mempunyai bakat yang besar dalam karate ni. Pergerakan mereka pun cukup cantik dan tangkas. Mereka inilah harapan negara yang seterusnya. Mudahan mereka berjaya melangkah lebih jauh lagi”, Junaidi menyuarakan pendapatnya.

Fida’iy mengangguk. Dia khusyuk menyaksikan sendiri latihan yang dijalankan. Ya, Junaidi memang betul. Dia nampak potensi dan bakat yang ada di dalam diri para atlet muda dan baru tersebut. Apa yang pernah diperkatakannya kepada Sensei Haji Okhida ketika di Kuala Lumpur minggu lepas memang tak salah. Rasanya jika diasuh lagi dengan lebih intensif, mereka ini akan mampu mencapai tahap cemerlang dan tak mustahil ada di antara mereka nanti yang akan berjaya merangkul pingat emas di kejohanan-kejohanan yang akan datang. Dia menaruh harapan yang tinggi kepada para pelapis mereka di dalam acara karate ini.

‘Kalau yang lama sudah rebah, harapnya yang baru akan bangkit!’, monolognya sendiri.

Ya. Dia mahu melihat atlet-atlet baru karate di negara ini bangkit! Itu tekadnya!

Advertisements

Tiga Dimensi – bhg. 2.

Candi Trimurti – Zaman Pengindiaan.
Angin pagi yang bertiup perlahan terasa dingin menampar tubuhnya yang hanya dibaluti kain putih. Matanya tertutup rapat, postur tubuhnya menegak sambil duduk bersila. Kedua-dua telapak tangannya terbuka dan belakang telapak tangan diletakkan di atas kedua belah pehanya. Di hadapannya terdapat patung Siwa serta beberapa patung dewa-dewa agama Hindu yang lain. Meditasi itu berlangsung sejak dua jam yang lalu. Sedikit pun dia tak terasa lenguh dengan kedudukan sebegitu dalam masa yang agak lama. Dalam masa itu juga mindanya dirasakan menerawang .

Tiba-tiba kelopak matanya bergerak. Dalam pandangan batinnya, ada beberapa orang pamegat manghuri dan kandangan tuha sedang bergerak menuju ke candi tempatnya bermeditasi ketika ini.

Tiga…ngga’. Ada empat kesemuanya. Apa maunya para pamegat ini ke mari?

Bunyi derapan kaki menaiki tangga candi kedengaran jelas di telinganya. Dia masih berada dalam kedudukan meditasi tanpa bergerak sedikit pun.

“Dengan hormat, kami ingin sekali bertemu Gusti Dharmadhyaksa yang kami muliakan”, terang salah seorang dari mereka.

Menarik nafas sedalam-dalamnya dan menghembuskannya, perlahan-lahan dia bangkit dari kedudukannya lalu berdiri menghadap mereka.

“Bilang terus apa yang kamu ingin katakan”, sahutnya mendatar.

Para pamegat itu berpandangan sesama sendiri, seolah-olah sedang bermusyawarah di dalam diam. Akhirnya, salah seorang dari mereka tampil ke hadapan. Jika dilihat dari segi ketrampilannya, dia nampak lebih muda dari tiga yang lain.

“Gusti. Adapun kami hanya ingin menyampaikan titah perintah Duli Yang Maha Mulia Prabhu Jayasingganagara dan Gusti Adipati, bahwa Gusti Dharmadhyaksa yang kami muliakan harus meninggalkan candi ini dan pertapaan Gusti mulai sekarang”, jelasnya, cuba menyampaikan sebaik mungkin apa yang telah dipesankan padanya.

Lelaki yang digelar ‘Gusti Dharmadhyaksa’ itu mendengar tanpa ada riak terkejut di wajahnya. Dia nampak tenang sahaja.

“Bilang sama saya, ke mana saya harus pergi sekarang?”, tanyanya tenang.

Pamegat yang kelihatan muda tadi nampak gelisah. Apa yang harus dikatakannya pada orang ini? Dia memandang pamegat yang berada di sebelahnya. Pamegat itu kelihatan agak berusia dari dia. Melihatkan kegelisahanya yang terpancar di wajahnya, pamegat itu menganggukkan sedikit kepalanya lalu maju setapak.

“Gusti yang kami muliakan. Gusti bebas pergi ke mana saja selepas ini. Baginda Prabhu Jayasingganagara dan Gusti Adipati membenarkan Gusti meneruskan kerja-kerja rohani Gusti di mana-mana candi di muka bumi ini”, jawab pamegat yang lebih berusia tadi.

Mendengarkan penjelasan pamegat itu, Gusti Dharmadhyaksa berkenaan mengeluh perlahan. Ya, mungkin jua masanya untuk meninggalkan tempat itu sudah tiba. Tapi…kenapa bukan mereka berdua yang menemuinya? Kenapa perlu ada pengantara? Ini soal jawatan yang telah dikurniakan padanya melalui Sang Prabhu satu ketika dahulu. Baik diserahkan, sepatutnya baik pulalah dikembalikan. Dan yang menjadi tanda tanya padanya, kenapa tiba-tiba dia dikehendaki meninggalkan tempat itu?

“Apa…sudah ada pengganti saya di sini?”, dia bertanya lagi kepada para pamegat itu.

Sekali lagi mereka berpandangan antara satu sama lain. Lama mereka berkeadaan sebegitu, mencari kekuatan untuk menyampaikan kebenaran yang dititahkan oleh Prabhu dan Gusti Adipati kepada Sang Dharmadhyaksa tersebut melalui mereka.

“Sungguh berat rasa kami untuk bilangin Gusti yang kami muliakan, bahwa Baginda Prabhu dan putranya Gusti Adipati sudah punya Dharmadhyaksa Kasaiwan yang baru dilantik semalam. Kami ngga’ punya apa-apa pengetahuan tentang urusan pemilihan maupun perlantikan baru ini karna kami hanya menyampaikan sahaja apa yang dititahkan”, jelas pamegat itu lagi.

Sang Dharmadhyaksa tersebut menarik nafas dalam-dalam.

“Baiklah, jika itu titah perintah baginda dan putranya. Saya akan undur diri sekarang”, lalu Dharmadhyaksa itu pun mula melangkah setapak demi setapak meninggalkan candi berkenaan setelah memberi salam hormat kepada para pamegat tersebut.

Setelah dia berada di anak tangga yang terakhir, tiba-tiba langkahnya terhenti. Dia berdiri kaku. Diam tak berkutik. Matanya dikecilkan, seolah-olah memerhatikan sesuatu yang jauh. Setelah beberapa saat dia berkeadaan begitu, dia menutup matanya rapat-rapat. Dalam pandangan mata hatinya, dia melihat beberapa orang panglima sedang mengerumuninya di kawasan candi itu juga. Golok dihunuskan kepadanya dari semua penjuru, dan tiba-tiba salah seorang dari mereka mara hendak menikamnya. Sejurus itu, dia tersedar lalu membuka matanya semula.

Curang! Apa, itu juga masuk titah-perintah Baginda Prabhu??

Akalnya terdetik setelah melihat kejadian yang bakal berlaku tak lama lagi dalam pandangan batinnya. Pantas dia mengorak langkahnya meninggalkan kawasan candi berkenaan. Dia mencari jalan keluar yang dijamin tidak akan terserampak dengan sekumpulan panglima itu nanti serta tidak dapat dikesan akan kelibatnya. Dia tahu, nyawanya sekarang di dalam bahaya. Cuma dia berasa aneh. Kenapa tiba-tiba dia dikhianati sebegitu rupa? Apa salah silapnya sehingga dia dilucutkan jawatan dan diburu oleh para panglima itu? Apa yang sudah terjadi sebenarnya??

Terlalu berat rasanya kepalanya memikirkan persoalan demi persoalan yang mengasak mindanya kini. Dan…apakah para pamegat tersebut juga sudah pun mengetahui akan buruan yang dilakukan oleh panglima-panglima yang sedang menuju ke candi berkenaan? Atau mungkin sekali para pamegat itu juga bersekongkol? Dia berhenti seketika di pertengahan jalan. Dalam tak sedar, sudah separuh hutan rimba diredahinya. Tiba-tiba dia merasakan dunianya berputar hebat. Dia terjelopok di atas tanah lalu tersandar di sepohon kayu yang sebesar dua pemeluk. Kelam dirasakan penglihatannya lalu dia terus tidak sedarkan diri.

Di Suatu Kawasan Lain di Perkarangan Candi.
Kepalanya sungguh berserabut memikirkan kejadian itu. Terasa hendak menangis pun ada. Sehingga ke saat ini dia langsung tak percaya dengan apa yang dilihat dan dialaminya ketika ini. Faizul merasakan dirinya seperti sudah gila. Dia melangkah longlai. Terasa kedua-dua belah lututnya lemah untuk mengheret kakinya berlalu dari situ.

Fazrul yang terperasan akan kelakuan Faizul itu menoleh kepadanya sepintas lalu.

“Memang banyak benda yang tak masuk akal dalam dunia ni”. Fazrul bersuara, memecah kebisuan antara mereka berdua. Dia berjalan perlahan di hadapan Faizul.

Faizul masih membungkam. Dia tak tahu apa yang hendak diluahkan. Yang penting, kepalanya diserang berbagai soalan, teka-teki, teori dan bermacam lagi sehingga dia merasakan kepalanya mahu pecah menampung semua itu. Sungguh haru-biru perasaannya ketika itu. Kalut yang tak terperi rasanya.

Tidak semena-mena, Fazrul berhenti bergerak lalu menarik Faizul bersamanya dan bersembunyi di sebalik salah sebuah candi tersebut. Faizul yang melihat kelakuan Fazrul itu menelan liur. Apa pula yang tak kena dengan dia ni?

Fazrul diam memerhati pergerakan manusia-manusia yang lalu di hadapan mereka. Kelihatan seperti para panglima dan pahlawan-pahlawan Zaman Majapahit sedang berlari-lari anak menuju ke sebuah candi utama yang terletak tidak jauh dari tempat persembunyian mereka. Nampak seperti ada sesuatu yang berlaku di situ. Fazrul tiba-tiba merasa tidak sedap hati.

Fazrul menoleh ke sisinya. Faizul memandangnya tajam. Pasti Faizul merasa sakit hati sebab dia menarik Faizul tiba-tiba tanpa sempat memberitahunya kenapa. Faizul tak tahu bahawa ada segerombolan panglima melintas di hadapan mereka tadi. Dia tak dapat menyalahkan Faizul dalam hal ini kerana dia yang bertindak melulu.

“Aku rasa baik kita berpatah balik. Kita salah jalan ni”, Fazrul memberitahu Faizul.

Faizul mengerutkan dahinya. “Kau dah kenapa ni? Tadi kau yang bawak aku pergi sini, sekarang salah jalan pulak??”, balas Faizul tak puas hati.

Fazrul merenung wajah Faizul tak berkelip. “Aku rasa tak sedap hati. Aku nampak sekumpulan panglima tadi melintas depan kita menuju ke salah sebuah bangunan tu seperti ada sesuatu yang berlaku. Aku tak nak mereka terserampak dengan kita sehingga menimbulkan masalah yang lain. Kau tahu kan kita ni bukan dari zaman ini? Zaman mereka? Aku tak tahu apa motifnya kita terdampar di sini dan kembali ke zaman yang aku sendiri rasa tak dapat diterima oleh akal aku, tapi aku rasa pasti ada sebab tertentu kenapa kita dihantar ke sini”, jelas Fazrul panjang lebar. “Dan aku sendiri merasa seperti hilang akal bila bertemu dengan seorang manusia dari zaman yang beratus tahun ke hadapan dari zaman aku”, sambungnya lagi. Kata-kata tersebut merujuk kepada Faizul yang hidup beratus tahun setelah zamannya.

Panas juga rasanya telinga Faizul mendengarkan ayat-ayat terakhir yang terluah dari mulut Fazrul tu. Kedengaran sinis di telinganya. Rasanya dia sendiri pun merasakan hampir gila apabila dia mengetahui bahawa Fazrul itu datangnya satu abad dari zamannya. Tu dah satu hal. Tambahan lagi Fazrul itulah orang yang selalu mengganggu malam-malamnya; orang yang mati dibunuh dalam mimpi-mimpinya. Sekarang, yang mati dibunuh tu lah yang bersamanya ketika ini. Peliknya makin menjadi-jadi bila dilihatnya Fazrul itu punya wajah yang serupa sepertinya. Kalau Fazrul hilang akal, dia pulang dah tak siuman.

“Betul jugak tu. Rasanya aku sendiri pun rasa benda yang sama macam kau. Pelik bagaimana tiba-tiba aku jumpa dengan manusia yang hidup satu abad dari aku. Lebih pelik lagi, manusia yang mati dibunuh dalam mimpi-mimpi aku”, sahut Faizul dengan suara yang kedengaran sedikit tegang.

Fazrul yang telah pun menoleh ke hadapan, kini mengalihkan semula pandangannya ke wajah Faizul. Sekarang mereka bertentangan sesama mereka tanpa sepatah kata.

Fazrul baru sahaja hendak menghamburkan kata-kata kesatnya kepada Faizul bila tiba-tiba kedengaran bunyi jerit tempik dari dalam candi yang dimasuki oleh para panglima tadi. Fazrul dan Faizul diam membungkam mendengarkan bunyi itu. Fazrul membatalkan niatnya yang hendak “menyembur” Faizul itu, sebaliknya dia menarik kolar baju Faizul dan mengheretnya bersama untuk pergi dari situ. Dia mengambil keputusan untuk lari ke arah yang bertentangan dengan kedudukan panglima-panglima itu, iaitu arah di mana mereka bermula tadi.

Faizul yang merasakan lehernya hampir tercekik apabila kolarnya ditarik oleh Fazrul, lalu menepis kasar tangan Fazrul.

“Kau tak payah heret aku macam aku tak tahu berjalan sendiri”, ujarnya sambil membetulkan kolar bajunya.

“Kau kalau nak selamat kat alam ni, jangan cuba cari pasal dengan aku. Aku cuma nak kita selamat dari sebarang kecelakaan, bukan nak masuk ke dalam mulut buaya!”, tegas Fazrul yang merasakan muak dengan sikap Faizul.

Faizul merengus kasar. “Kenapa tak cuba saja, mintak tolong dari panglima-panglima yang kau kata tu? Mana kau tahu kalau-kalau mereka tu mahu menolong kita??”

“Kau nak aku ulang berapa kali lagi? Aku dah cakap, kita ni dari dunia lain, zaman lain. Kau ingat mereka boleh percayakan kita ni, haa??”, Fazrul meninggikan suaranya. Hatinya sudah mula terbakar dengan kedegilan Faizul. Susah juga budak masa hadapan ni.

“Dah tu, kau ingat kau tu satu zaman dengan aku? Begitu?”

“Walaupun zaman kita tak sama tapi kemajuan pemikiran kita hampir serupa, kau faham??”

Rancangan Fazrul untuk meloloskan diri dari situ tergendala disebabkan perdebatan mulut antara dia dan Faizul. Entah, untuk berapa lama mereka bertelingkah apabila satu anak panah tiba-tiba memacak betul-betul di hadapan mereka berdua. Fazrul dan Faizul yang tadinya rancak bertengkar sesama sendiri kini terpaku melihat anak panah itu.

Mata Fazrul meliar, mencari siapa yang memanah itu dan akhirnya tertancap pada sebentuk tubuh yang berdiri di atas salah sebuah candi yang kedudukannya tidak jauh dari mereka berdua. Demi sahaja melihatkan kelibat manusia itu, Fazrul tanpa berlengah dan bersuara terus menarik lengan Faizul dan melarikan diri secepat dan sejauh mungkin dari situ. Faizul yang tadinya berkeras, kini hanya menuruti langkah Fazrul. Kecut juga perutnya melihatkan panah yang terpacak di hadapan mereka serta manusia yang tidak dikenali tiba-tiba muncul dan berdiri di atas candi. Hati Faizul terasa haru-biru dengan kejadian-kejadian yang tidak dapat diterima oleh akal logiknya itu. Dia menjadi bungkam dan membiarkan sahaja lengannya ditarik kuat oleh Fazrul. Kesakitan sudah tidak lagi dirasakan olehnya apabila bahaya sedang menunggu dan memburu mereka bila-bila masa dari sekarang.

Fazrul dapat merasakan ada orang lain yang sedang mengejar mereka ketika ini. Nalurinya kuat mengatakan bahawa orang ketiga itu adalah si pemanah yang berada di atas candi tadi. Dia mempercepatkan lariannya. Tangannya yang menggenggam lengan Faizul semakin dieratkan. Dia sudah tak peduli lagi jika Faizul merasa kesakitan dengan genggamannya, asalkan Faizul tak tertinggal di belakang. Pergerakan Faizul dirasakan longlai. Dia pasti, Faizul dalam keadaan tertekan sekarang. Tertekan kerana terperangkap di dalam alam yang asing ini.

Langkah Fazrul terhenti tiba-tiba. Faizul yang sedari tadi seperti patung bernyawa, terlopong melihat manusia yang kini berada di depan mereka berdua. Ya, sangkaan Fazrul tepat sekali. Yang mengejar mereka adalah si pemanah itu. Wajahnya jelas kelihatan bengis.

“Siapa kalian berdua??”, tanyanya kasar.

Mereka berdua diam merenung wajah si pemanah itu. Fazrul tiba-tiba bergerak setapak ke hadapan. Faizul agak terkejut melihatkan perlakuan Fazrul itu.

“Kami datang dari dunia jauh. Kami terdampar ke alam ini”, Fazrul kedengaran bersuara, menyahut soalan si pemanah itu.

Faizul tambah terkejut mendengar kata-kata Fazrul tersebut. ‘Bahasa apa yang dia gunakan ni??’, benak Faizul tertanya-tanya. Bahasa yang Fazrul gunakan begitu asing bunyinya dari yang selalu dituturkan.

Si pemanah tersebut memandang Fazrul tajam. Dari kerutan dahinya, jelas menampakkan reaksi terkejut setelah mendengar kata-kata Fazrul. Loghat Minangkabau? Manusia ganjil ini orang Minang? Tapi pakaiannya agak ganjil. Bukannya pakaian tradisi Minangkabau. Berbagai persoalan timbul di benaknya melihatkan Fazrul dan Faizul. Dan sudah setentunya dia hairan melihat cara berpakaian mereka berdua. Tak pernah lagi dia melihatkan pakaian seperti itu seumur hidupnya.

“Apa maksudmu manusia asing?!!”, jerkah si pemanah.

“Kau takkan bisa memahaminya”, jawab Fazrul pantas.

Dengan tidak semena-mena, Fazrul pantas menyerang si pemanah tersebut. Faizul hampir menjerit kecil melihatkan tingkah Fazrul yang tiba-tiba itu. Apa, Fazrul sudah gila?? Hilang akal bilamana tiba-tiba menyerang si pemanah yang rasanya jauh lebih handal dan licik itu?? Kecut perut Faizul melihat tindakan Fazrul itu.

Fazrul bergerak sekelip mata tanpa sempat dihalang oleh si pemanah tersebut. Si pemanah itu terkejut bukan kepalang bila dia mendapat tahu, Fazrul sudah pun berada di belakangnya. ‘Kapan dia berada di belakangku???’, benaknya menujahkan sebuah persoalan.

Fazrul menusukkan hujung jari-jemarinya ke belakang si pemanah itu, tepat di kawasan jantung si pemanah. Tindakan pantas Fazrul sempat ditepis oleh si pemanah apabila si pemanah tersebut pantas berpaling dan menepis lengan Fazrul. Fazrul cuba meradak perut si pemanah tapi sekali lagi serangan Fazrul berjaya dipatahkan oleh si pemanah. Fazrul terus memberikan serangan fizikal bertali-arus, yang juga sesekali dibalas oleh si pemanah. Faizul tercengang melihatkan serangan demi serangan yang diberikan oleh Fazrul itu. Beginikah kekuatan sebenar Fazrul? Dan inikah kebolehan Fazrul? Dia tidak pasti apakah namanya perbuatan yang dibuat oleh Fazrul itu, tapi dia seperti pernah melihatnya di dalam laman Youtube. Itu pun dia hanya melihatnya dalam beberapa saat sebelum beralih ke video lain. Silat? Pencak silat? Itukah namanya? Dia rasa itulah namanya perbuatan itu. Dia tak berapa ingat. Ye lah. Bukannya dia berminat dengan benda-benda sebegini. Lainlah kalau futsal atau dodgeball.

Tiba-tiba pergerakan si pemanah terhenti. Si pemanah menjadi kaku. Bulat mata Faizul melihatkan golok sudah pun berada tepat di leher si pemanah. Fazrul pula kelihatan seperti tiada perasaan semasa menghunuskan golok di leher si pemanah itu.

“Apa maumu, anak bangsat?? Apa sebenarnya tujuan kalian ke sini?!! Apa, kamu hanya mau membunuh saya???”, tanya si pemanah bertubi-tubi dalam nafas yang tersekat-sekat.

“Tidak ada apa-apa. Aku cuma tak mahu laluanku dihalang”, jawab Fazrul dalam loghat Minangnya, tenang.

Tanpa sempat si pemanah tersebut membalas kata-kata Fazrul, darah merah pekat memercik dari leher si pemanah lalu jasadnya rebah menyembah bumi. Matanya masih terbeliak dan mulutnya kelihatan sedikit terbuka. Kali ini Faizul terjerit kecil melihatkan situasi itu. Dia memandang jasad si pemanah dengan wajah yang pucat, lantas beralih memandang Fazrul pula.

Golok berdarah yang dipegang oleh Fazrul terlepas dari tangannya. Kepala Fazrul tiba-tiba terasa pening. Sangat pening. Dia cuba menggagahkan dirinya untuk berjalan walaupun dalam keadaan terhuyung-hayang tapi akhirnya Fazrul rebah, tidak sedarkan diri. Faizul cepat-cepat menghampiri Fazrul lalu menggoyangkan badan Fazrul dan menampar-nampar pipinya berkali-kali sambil memanggil namanya. Setelah dilihatkan tiada respon dari Fazrul, Faizul cuba mengheret tubuh Fazrul untuk beredar dari situ menuju ke satu tempat yang dirasakan lebih selamat dan terlindung dari mana-mana manusia. Faizul masih cuba menyedarkan Fazrul tetapi hampa. Akhirnya Faizul membiarkan sahaja mereka dalam keadaan begitu. Tak tahu untuk berapa lama. Dia sendiri pun panik dan mati akal. Dia tak tahu bagaimana hendak handle situasi begini. Maklumlah. Dia tak pernah lagi berhadapan dengan situasi-situasi yang getir seperti ini.

Fazrul membuka matanya. Terasa silau dengan cahaya yang kuat memancar ke wajahnya. Dia di mana sekarang?

“Kau kembali semula, anak muda”, tegur seseorang. Dia tak kenal siapa lelaki itu.

“Kau siapa?”, tanya Fazrul.

“Ingatkan semula, wahai anak muda. Kau pasti kenal aku”, jawab lelaki itu seringkas mungkin.

“Aku tak ada masa nak berteka-teki dengan kau!!”, Fazrul naik berang secra tiba-tiba.

Lelaki misteri itu melangkah setapak demi setapak, memperlihatkan dirinya pada Fazrul. Fazrul terbungkam tiba-tiba melihatkan lelaki di hadapannya ketika ini. Tiba-tiba peluh dinginnya terasa mengalir, membasahi bajunya. Lelaki itu…

“Ya, aku yang pernah bersua denganmu satu ketika dahulu”.

[Bersambung]

I See The Truth

I see the truth,
I see how the story goes,
I see the torture,
I see the fresh red blood,
I see the dying scenes,
I see people crying,
I see how the news are lying,
I see the predator,
I see the prey,
I see the thick gray cloud,
I see the bright explosive light in the sky,
I see the falling buildings,
I see the raging day,
I see the chaotic night,
I see the nightmare,
I see the division,
I see the separation,
I see the powerless innocents,
I see everything

But in the end,

I sense the glory of union,
When everyone understand,
When everyone crave for peace,
When everyone lend a hand,
When everyone realize,
Freedom is earned by every living soul,
On Earth,
In the universe

#pray4gaza #pray4palestine #pray4syria #pray4rohingya #pray4egypt #prayforgaza #prayforpalestine #prayforsyria #prayforrohingya #prayforegypt

Posted from WordPress for Android

Untitled Poem

Fear of love,
Afraid of passion,
A hundred pains,
Of a thousand years of waiting,
Could it be you?
Or an illusion that deceived the soul?
A loyal heart,
Bears the hurt day by day,
An uncertainty is overwhelming,
The rain drops off the gray clouds,
A sign that it’ll soon turn into drought,
With no more thunderstorm shaking inside the soul

Posted from WordPress for Android

Unholy Angel (Pt 2)

“You are not a human!” exclaimed the first, shoulder-length hair man whom now in his gargoyle-like form with a growling voice.

Floating in the mid air like a majestic phoenix rises from ashes, I look at him unshaken. I’ve been thinking all this time that I may have been destined to be a fearless creature. Fear not of everything. Even if the price is too high that will cost my own life.

“Who are you?” the bald man asked me. His sharp-like-needle pupil stare at me fiercely. Anger on his face, I can read it loud and clear.

I’m still silent. I’m too reluctant to speak. I hate people. I hate crowded. And for that reason, I hate talking to everyone. I just keep myself shut and ignore every question every person asked me.

“He seems reluctant to speak. Kill him, Azrak” the bald man is giving an order to one of his subordinates standing at his left, who used to be a flat-top hair, the tallest young man amongst them.

The man named Azrak is about to proceed when the first man told him to halt. The bald man is furious hearing the command. He turns to his fellow with a rage expression.

“How dare you to stop him, Gid’on??”. His voice sounds like a tiger groaning at its enemy. “That beast is a threat to us! He’s impure! He’s committing a sin!”. He pointed his finger at me.

“The beast may have some use to us, Modeshai”. The first man, Gid’on is trying to convince the bald fellow, Modeshai that I may have some benefit to them. A sense of tricky game is knocking my conscious mind. Are they trying to tear my life apart? Am I really a sinner? A murderer? Was it wrong to kill a man who tried to take my life away after what he has done to me? I still can’t remember who I am. But my instinct is telling me that I used to be a human. Yes, a human. But I remember none of the past.

“For what sake he has any use to us? Has God promised a sinner a mercy? Of any benefit to the believers?” Modeshai surfaced his protest against Gid’on. A rebellious creature like Modeshai cannot be tamed by a compromise. I see that in his wild, fiery pair of eyes.

My patience is at edge. I can be burst out anytime soon. Am I that worse that I can’t even have a mercy from The Creator? Do I not have a chance to repent? But…I want to know who I really am. Who is my real creator? I ought to find them; all about myself. And to reach my objective, I have to clear off these trashes. I won’t let anyone get in my way and ruins my plan. For that reason, I sharpen my claws and fly swiftly to Modeshai. In an instant, blood flows from the wound I’ve scratched at his left arm. He is bleeding profusely right now. Modeshai shrieking in pain that makes everyone turn their eyes to him and startled.

He stares at me without blinking and the wrath is poured all over his face. “God’s curse on you!!” he yelled at me. The whole place felt as if it’s going to crumble down at the second he yelled. With all his might, he flies speedily and is holding his acuate weapon on his right hand.

He rose his right arm, intended to cut me into pieces when I fly passed him and floating at his back side. Just in a second, I gave him another wound at his back. He roared like a thunder rumbling on the sky that the building seems shaking.

[To be continued]

Posted from WordPress for Android

Just Another Poem

The scent of enchanted dying,
Humming sound of praying,
Standing in an ocean of humans on Friday noon,
Singing in a mass on Sunday morning,
Has the red wine stopped from spilling all over the place?
Have the vampires stopped sucking every drop of it?
Burnt to ashes,
The place where they’ve slept during the moon on top of their heads,
And astounded by the strike of the sun on their faces,
Was no longer called a place,
And they’re becoming the gypsies,
Hunting down by the vampires,
Who are desiring their red wines

Posted from WordPress for Android

Unholy Angel (Pt. 1)

“There must be a reason why I was made…why am I here and why am I living like none other”.

It’s the year 2045. I woke up from a nightmare that always haunts me every night. Was it a mere nightmare? Or a living memory that I couldn’t even managed to retrieve? I forgot who I am. I’ve lost. I don’t have any identity in present. I don’t even remember my name. Who am I? Why am I alive? What’s the purpose of living in this strange world?

“You’re awake huh? Having the same mind-game every night, haven’t you?”.

A grumpy old man with a round glass and white lab jacket. His hair has turned gray with a bald forehead. If it is a puzzle game, then I guess that he’s in his early 60’s. He seems working on something and I suddenly know where I am now. Not even a word comes out of my lips to answer his question.

“Well, lad. If you are reluctant to say so, I have nothing else to do except to put you back to your long, long sleep”.

I feel something as he spilled out those words. I feel my nerve is bursting at instant and the heat is rising at its best until it reaches my head. I can’t think consciously in the meantime. The burn in my soul is waiting to explode. I have to let it go out of me. Yes, I have to!

I don’t know what becomes of me. I have an uncontrollable strength and speed. My fingernails become claws all of sudden. I can’t feel my face but I can feel the fangs are growing out of my mouth. I don’t know how I currently look like but it seems enough to scare humans away. The old man looks startled with his mouth wide opened. I am no longer let him alive. In a second, his blood has covered up the floor of the small room where I’m in. I hate him. I despise him so much that I decided to take his life out of his body. I care not of what will turn up next. Why should I when I myself have nothing in me? I have no purpose of living so I fear not the death nor troubles.

I see a mirror nearby and I walk to it. Is this my true appearance? Is the human form only a deceiver? Or am I mutated? With those wide wings spreading at my back, I look like a gargoyle. But I’m not in any way similar to it. I feel like I’m a demon. A devil. An evil creature that pushing away the mankind, the light and the goodness. I’ve trapped in this coldness and darkness for so long that I’m no longer feel the warm of kindness inside my soul. Do I have a soul? Do I??

I have to escape for now, runaway from this place. I shattered the windows and fly off the air. I left the old fellow’s corpse behind without any intention to bring it to the graveyard and bury. I landed somehwere, far away from the place I’ve born or made and sleeping for over a hundred years, and change back to the human being. This new place has been deserted that I caught no one in my eyes. Has a calamity befallen upon this place that no one even survived it? Or did people leave before it has arrived? I wonder. And I wonder if I can find any sign of life in here.

A clinging sound can be heard in the near distance. I turn toward the direction of the sound and start looking for it. I barely see anyone there. Only a small piece of metal fell off the rooftop of an abandoned house and hit the cement floor. But…my instinct is saying something that I don’t want to believe in. I can now sense a strange movement lingering around me. My eyes are wandering wildly, seeking for an unknown figure to leap out infront of me. I’m exhaling harshly and ready to get my hands dirty with the spill of warm red liquid.

I’m not sure for how long when I realized someone showed up at the back, not that far from me. A tall man with a coal-black, shoulder-length hair and cyan eyes. Who the hell is this lad?

“You’re coming to a wrong place”, he told me. As he spoke out, the other strangers appeared after him. Four. And five including him, as I counted.

I never say anything. I just stand frozen and stare at them. I don’t feel like I want to talk to anyone. It’s not my nature unless I have to.

“Bloody hands. A killer. And a sinner. We don’t let such creature to stay here. The beast is unwelcome”. The tall, bald-head man with a mocking expression is trying to inflame my savage instinct. I can feel the heat in atmosphere is rising and hatred sights fall down upon me. I know, this won’t last long. There will be a great clash in any minute from now.

“I advise you to go anywhere but here. This is not a place for people like you”, added the first man arrived behind me. “Or we have to get rid of you if you are reluctant to leave this place”.

I see the sharp, double ax-like blades in their hands. As they proceed slowly, trying to approach me, I move backward a little bit. I’m calculating. I’m predicting and estimating how will they attack me. I’m ready to unleash my rage.

To my surprise, the strangers are appeared to be different from the humankind. They’re not human beings. One of them is changing to a form somewhat like a gargoyle and spreading his wings, just like mine. Are they similar to me? But if we are of the same kind, why are they trying to kill me? I have yet to figure that out. To find out who are they.

The bald man, whom now has changed, is flying towards my direction. He is wielding his blade in his hand. I exactly know what he’s going to do with it. I don’t have any other option except to transform myself to my another form. I fly off higher than them in a blink of an eye and I can see the reaction of disbelieve on their faces. Shocked and terror by my current form, as they never expected I’m not a real human, just like them.

[To be continued]

I Was There

I was there,
It was the year 2006,
When I walked into the room,
I saw those happy faces including you,
Talked and joked with everyone in the class,
You laughed heartily and with joy

I was there,
You were fooled around with the rest,
But I didn’t care at all,
Cause I knew you wouldn’t annoy me,
So I did my own work,
And you did your own business

I was there,
It was early 2007,
Three of us were in a tutorial class,
When both of you got a chance,
To ask about ‘durian’ and ‘rambutan’,
I was giggled,
To think that both of you were having the spacey tummies

I was there,
It was in mid-2007,
When everyone was cried,
They told me that you were gone,
Forever,
You wouldn’t come back anymore,
I couldn’t believe what I heard,
I was hoped it was just a nightmare,
I wished you were there on that day,
Fooling around as you always did,
Laughing and telling a joke to everyone,
But soon I realized,
The truth knocked me hard on my head

I was there,
I saw those gloomy faces,
I saw the tears fell off their eyes and reeled down their cheeks,
As they saw your dying body descended into the ground,
All those memories came back to me,
And I knew,
They were not more than just the memories,
Because you had become part of them,
A picture that couldn’t be touched and talked to,
Because you were no longer exist in this mortal world

I was there,
To say ‘thank you’,
Because you have been there as my friend,
Even for just a short time

In the memories of:
Allahyarham Zulfadhli
ND/ELE/19
1987-2007